Návrat Temného rytiera

Batman skončil…

navrat-temneho-rytiera-film-recenzia-dark-knight-rises-wallpaper-feelingmovies-povstalPre väčšinu filmových divákov nastáva vrchol tohtoročnej kinosezóny. Potom ako Christopher Nolan vložil do Batmana krv, kosti a rozum, aby k nemu v dvojke privolal chaos v podobe dokonalého záporáka Jokera, sa teraz rozhodol pre epický a komiksovejší záver trilógie. Otázka je jasná a žiadny kritik, ani ultra-skalný fanúšik sa jej nevyhne. Budeme sa v kine baviť minimálne tak, ako pri predošlých dieloch? Je možné poskladať príbeh rovnako dobre alebo dokonca o niečo navýšiť takmer všetkými blahorečený trhák Dark Knight? Jedno je isté, úspech (minimálne ten finančný) už má Návrat Temného rytiera dávno istý a len málokto o tom pochyboval (ani nemilé udalosti, ktoré doprevádzajú každý diel, na to nemali vplyv). Ťažkú úlohu však mal samotný Nolan, pretože sa navzdory Hollywoodu snaží hlavne o inteligentnú zábavu a zároveň chce ako každý niečím prekvapiť. K tomu od štúdia dostal opäť voľnejšiu ruku, čo dokazuje dĺžka filmu 164 minút. Zvládne nás teda Nolan udivovať vyše 2 a pol hodiny?

Je 8 rokov po smrti Harveyho Denta a z Batmana (Christian Bale) je nechcený hrdina – vrah, ktorý ale ani nemá dôvod vystrkovať svoje rožky. Gotham vďaka pár správnym chlapom tam hore je vcelku bezpečné mesto. Zlom ale nastáva, keď na gothamskú burzu vstupuje (fyzicky so zbraňami) tlupa špinavých mužov na čele s Banom (Tom Hardy), urasteným zločincom s divnou maskou na tvári a ešte divnejším prízvukom. Bane začne meniť chod mesta, a z pôvodného bydliska v kanalizácií sa vynára do ulíc, aby priniesol ešte väčšiu anarchiu ako jeho predchodcovia. Do Brucovho života ešte k tomu vstupuje mrštná lupička Selina Kyle, označovaná jednoducho Cat (Anne Hathaway). Človek by povedal, že je tých konfliktov a postáv tak akurát, ale toto je len vrchol ľadovca…

The-Dark-Knight-Rises-film-recenzia-movie-banner-online

Tretí a posledný Batman nie je výhradne o Batmanovi/Brucovi a jeho protivníkovi, ale je to mozaika postáv v komiksovom svete. Bohužiaľ nie každá postava vás bude zaujímať, respektíve vás zaujať ani nestihne, to by musel byť film ešte o niečo dlhší. Pritom často sledujeme dlhé dialógy s filozofovaním o hrdinoch, spodine a vrchnosti, čo neprekáža, ale viac ma zaujímali iné veci, ktorým sa Nolan až tak nevenoval. O niečo viac využíva skratky a obraty v deji, čo nebolo až tak zvykom a niekde sa stane, že by ste tú konkrétnu scénu chceli vidieť dlhšiu (nechcem spoilerovať, ale taký únik zo studne až do mesta by ma zaujímal). Ale dobre, Nolan vytvoril samostatný svet – Gotham – ohraničený riekou a len málokedy odtiaľ vybehneme, a tak to treba brať (všimnite si, či samotný prejav prezidenta nepôsobí divne, ako z inej dimenzie).

Preto potešil začiatok vo vzduchu, jeden z najbravúrnejších filmových začiatkov vôbec, kde sa nám občan Bane predstaví v scéne s lietadlom a my za doprovodu Zimmerovej hudby s chorálom napäto očakávame čo bude. Už tu si musíme zvyknúť že Nolanov batmanovský svet má vlastnú (a inovovanú) logiku. Ak to nebudete akceptovať, často sa vám môže stať, že sa budete nechcene smiať… Temný rytier bol v tomto predsa-len viac “pri zemi” a i Joker bol reálnejší… a zábavnejší… a film pritom depresívnejší (tak ako aj celý Batman Begins). Niežeby Bane nebol silná postava (hoci v komikse je trikrát mohutnejší), aj na jeho boratovský prízvuk som si časom zvykol, ale akosi mi vadilo, že neuvidím jeho mimiku, jeho prejav. I Batman mal s tým problém, pretože pri bitke sa mu triafal rovno do strojčeka na tvári… Bruce bol zase o niečo ľudskejší a spolu s Albertom opäť nesklamali (mohlo sa im venovať viac času). Rovnako ako Gordon (Gary Oldman), ktorý si tu dosť poleží, ale nájde za seba morálnu náhradu – kladného poliša Blaka (Joseph Gordon – Levitt). Mimochodom ostatní policajti sú zase len tupé rekvizity, ako aj Banovi nemotorní “poddaní”, ale to už sme tu mali a dodáva to akčným scénam často vtipný odtieň, čo je len dobré. Mohol by som vymenovať ďalšie pre film dôležité postavy, ale tie ma skôr nezaujali, hoci každá mala vo filme svoju úlohu (Od Freemanovho Foxa po Marion Cotillard), možno trochu umelo napísanú, ale čo je zaujímavé, objavia sa tu i postavy, ktoré by ste už nečakali.

bat-plane-fly-batman-3-film-batmobil

Čo sa týka akčných scén, posunú sa do celého mesta a budeme často sledovať dianie i nad Gothamom (tento raz pripomína New York). Výbuchov a bitiek je tu opäť o čosi viac, ale často sú popretkávané bayovskými zábermi na hrdých mužov v uniformách, či na vlajku, alebo bezbranné deti. Nevadí, asi je to potrebné, no oproti ostatným komiksovým filmom je tu toho pátosu pomenej. Naozaj len ťažko hľadať tak inteligentne natočený film v tomto žánri, preto film ako blockbuster nesklamal, ale ako ďalšie Nolanovo dieťa trochu pokuľháva. Fanúšikovia však na záver dostanú riadnu porciu nostalgie a budú určite spokojní, pretože asi takto nejako sa má uzatvoriť sága o netopierom hrdinovi…

Nolan nás v roku 2008 až priveľmi úspešne vytrhol z komiksového sveta a pritiahol nám hrdinov do reality, aby ich teraz opäť poslal naspäť, tam kam patria, do vlastného sveta, kde každý môže byť hrdinom. Pre mňa top v tomto žánri, ale nič viac. Nolanov režijný prístup dúfajme ešte zavelí.

★★★★★★★★½☆

(123 hodnotení, priemer: 9,10 z 10)

5 thoughts on “Návrat Temného rytiera

1. Presne takéto recenzia sa mi páči – žiaden zbytočný spoiler, človek má veľa očakávaní a už sa na to všetko teším.

2. Pre mňa obrovské plus, že sa Nolan navrátil k Batmanovi. K tomu starému dobrému komiksu. Je to perfektne vidieť práve vo chvíli návratu Batmana, kedy má scénu boja – On a Baneho zločinci – postupuje proti strelám, ktoré osvetľujú hrdinu, čo v konečnom dôsledku pôsobí ako komiksové snímanie obrázkov. Takýchto záberov je omnoho viac, či už z pohľadu akcie alebo rozhovorov. Film má tak ako svoje pozitívne stránky, taktiež negatívne (a určite by ma zaujímalo čo bolo po tom ako sa dostal z tej studne, lebo už som si stihol vytvoriť na to vlastnú paródiu :) 8.5/10).

3. paradny film mne sa to zakoncenie velmi pacilo, takze tesim sa na styrku:D presne na taketo filmy sa oplati chodit do kina plne vyuzita stopaz filmu kludne by som si pozrela aj zopar scen naviac:D