EXODUS: Bohovia a králi

Keď neodídeš, nemusíš sa vracať

exodus-bohovia-a-krali-feeling-movies-film-recenzia-novinky-barracuda-film-sk-1Do kín zavítal mnohokrát prerozprávaný príbeh o Mojžišovi. Videli sme rôzne spracovania a verzie tohto príbehu. Tento krát k nám prichádza najnovšia verzia v hranom prevedení pod režisérskou taktovou Ridleyho Scotta, ktorý film venoval svojmu bratovi Tonymu Scottovi. Taktiež známemu režisérovi, ktorý v roku 2012 opustil tento svet.

Na začiatku filmu sa prenášame rovno do dospelosti Mojžiša a jeho brata Ramzesa. Nerozluční bratia, i keď nie pokrvní, sú priateľmi na život a na smrť. Až kým nepríde deň kedy Ramzes zistí, že Mojžiš nemá egyptský pôvod. Mojžiš je tým pádom odsúdený na vyhnanstvo. Po dlhom putovaní a blúdení nachádza v pokľudnej oáze svoj nový domov a rodinu. Jedného dňa začuje božie volanie a tak sa vydá na cestu, aby zachránil svoj ľud a doviedol ho do zasľúbenej zeme. To nebude také jednoduché ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad. Prichádza neochota a nevraživosť zo strany faraóna a najmä povestných „desatich egyptských rán“. Mojžiš sa nevzdáva a snaží sa o záchranu svojich ľudí. Tento príbeh veľmi dobre poznáme a vieme aj ako sa skončí (odvtedy je Červené more červené).

Film oplýva perfektnou výpravou, geniálnymi efektami a to všetko umocňuje dokonalá kamera. Takže po vizuálnej stránke je to bezchybné a presné. Je možné, že mnohí diváci budú mať obavy, ako budú v snímku zobrazené známe výjavy ako napríklad mor kobyliek, prechod cez more atď… Ale nemusia ich mať. Tieto scény sú spravené veľmi vkusne, priam uveriteľne. Herecké obsadenie je veľmi dobre vybrané. Hlavnú postavu ztvárnil Christian Bale vynikajúco a s presvedčením v originalitu, ale nezaostával za ním ani predstaviteľ Ramzesa Joel Edgerton. Ak ho až nezatienil. Fanúšikovia brilantného herca Bena Kingsleyho sa môžu taktiež tešiť, v zopár scénach sa objaví aj on. Ak ste milovníkmi seriálov určite vás poteší pohľad na hercov ako Aaron Paul zo seriálu Breaking Bad alebo Henry Ian Cusick známy ako Desmond z populárneho seriálu Lost.

Tak ako bola dobrá kamera a obsadenie už slabšie je na tom scenár. Áno pravda je taká, že vo filme sa veľa nerozpráva. Čo nie je na škodu, ale nie je to ani výhra. Scenáristom bol v tomto filme Steven Zaillian a musíme ho pochváliť, niektoré dialógy sú krásne priam fascinujúce, na druhú stranu niektoré pôsobia priam komicky. Taktiež postavy ako také mohli byť trošku viac vyprofilované.
Postava Mojžiša, bola zobrazená veľmi povrchne. Ako keby ste ho vymenili zo sekundy na sekundu. Áno príbeh Mojžiša je notoricky známy, ale to neznamená, že pohnútky postavy a dôvody z akých koná veci nemusia byť vysvetlené. Neviem či to bolo zámerom alebo nie, ale Mojžiš v tomto filme pôsobil ako keby trpel schizofréniou spôsobenou pádom na skalu. A nie, že bol schopný vypočuť si rady z hora. Možno to bol zámer možno nie. No jeho náhla zmena pohnútkou pôsobila podozrivo, ak odsunieme na bok historickú pravdivosť alebo nepravdivosť príbehu. Tá je na každom z nás, aby príbeh zapadal do seba, a to je jedno či fikcia alebo skutočná udalosť, vyzeralo by lepšie keby hlavná postava nevyzerala ako postihnutá mentálnou poruchou. S týmto sa taktiež spája zobrazenie Boha malým chlapčekom. Nápad bol skvelý, ale prevedenie až tak nie. Mladý herec nevyzeral ako stelesnenie Boha, skôr bol ako vystrihnutý z filmu Omen. Ale tak pravda je, že desať egyptských rán by asi tiež nespôsobil najväčší dobrodinec.

Z režisérskeho hľadiska film zabodoval a nemáme sa čomu čudovať, Ridley Scott nás málokedy sklame, aj keď v poslednej dobe sa mu veľmi nedarilo. Atmosféru filmu veľmi pekne dopĺňala hudba, za ktorou stál Alberto Iglesias. Toto meno môže byť známe najmä divákov, ktorý obľubujú filmy Pedra Almdóvara. Dúfajme, že tento film sa bude páčiť publiku a po skončení, budú vychádzať z kinosály čudujúc sa, prečo okolo nich neputujú ťavy.

Veľmi pekne spracovaný príbeh s perfektnou výpravou a charizmatickými hercami. Čo viac si priať?!

★★★★★★★☆☆☆

(1 hodnotení, priemer: 10,00 z 10)