Norma

Norma alebo telenovela v opernom podaní

norma-feeling-movies-recenzia-novinky-bellini-3Do Londýna docválal jeden z umeleckých riaditeľov španielskej kráľovskej opery Alex Ollé a 26. septembra odpremiéroval svoje prvé predstavenie v londýnskej Royal opera house.

Ušné bubienky nám rozozvučal opernými áriami zo svetoznámej Belliniho Normy. Celé predstavenie sa nieslo pod dirigentskou taktovkou Antonia Pappana a v hlavných úlohách sa predstavili bulharská operná diva Sonya Yoncheva ako Norma. Poznať ju môžeme aj z opier La bohéme či Otello. Jej sokyňou bola talianska mezzo-sopranistka Sonia Ganassi v úlohe Adalgisy. Vidieť sme ju mohli aj v ďalšej Belliniho opere, ktorú sme v kinách CINEMAX odsledovali. A to predstavenie I Capuleti e I Montecchi, kde skvele prevzala úlohu Rómea.

Táto opera vychádza z rovnomennej básnickej tragédie od francúzskeho básnika Alexandra Soumeta, pričom svoju opernú premiéru mala v roku 1831 a stalo sa z nej vystúpenie, v ktorom debutovali mnohé svetové operné divy.

Galská druidka Norma udržuje tajný vzťah s Rimanom Pollionim a snaží sa nabádať svoj národ k udržovaniu mieru s rímskymi okupantmi. Pollioni je však z Normy unavený a zamiluje sa do jej najlepšej priateľky a kňažky Adalgisi. Nešťastník sa rozhodne opustiť svoju manželku, deti a zároveň aj nezákonný vzťah s jej mladšou kolegyňou a presviedča ju, aby spolu ušli. Adalgisa si teda pýta povolenie od Normy a tak nejak prezrádza svoj vzťah. Ohrozené je tak nielen zvláštne puto týchto dvoch žien, ale aj mier medzi okupantmi a poddanými kňažky Normy. Samozrejme, čo by to bolo za tragédiu, keby sa príbeh neskončil smrťou. Norma tak na konci umiera a s ňou aj všetka jej snaha o udržanie mieru a aj mier pred občianskou vojnou.

Režisér Alex Ollé sa snažil nastaviť príbeh Normy modernizovať a preniesol do dôb súčasnosti, v ktorej sa náboženstvo a politická sila stali jedným. Norma je v pasci medzi jej osobnými túžbami a obmedzeniach jej spoločnosti. Je nútená voliť medzi svojou rodinou a náboženstvom v súlade s jej požiadavkami. Jej reakcia môže byť vnímaná ako obrana slobody jednotlivca a neznášanlivosťou.

Perfektné výkony operných spevákov a orchestra boli takmer zatienené zlým výberom kulís a ostatných komponentov, ktoré boli síce presvedčivé a super no zakomponované do zlého príbehu. Modernizácia sa tak celkom nehodila a v mojom prípade predstaveniu nejak ublížili. Keď sa to však vezme z iného uhlu pohľadu bolo všetko v súlade s modernizáciou. Kulisy v druhom dejstve perfektne zobrazovali rozpor medzi náboženstvom a občianskou vojnou, ktoré chcel režisér zdôrazniť. Stále to však nezachraňuje fakt desiatok síce malých, no predsa chýb, ktorých sa tvorcovia v pokuse o modernizáciu dopustili.

★★★★★☆☆☆☆☆

(Zatiaľ film nikto nehodnotil, ohodnoť!)

Fotogaléria: