Archív článkov autora

Recenzia: Elysium

Kontrast medzi dvomi svetmi

elysium-poster-low-resVeľmi originálne poňatie fikcie sme už od režiséra Neilla Blomkampa mohli vidieť v roku 2009 vo filme District 9, ktorý dokumentaristickým štýlom vyobrazil možný prvý kontakt s mimozemšťanmi a ich asimiláciu medzi ľudí . Podobne ako pri Distrikt 9 aj najnovšie dielo Elysium ma veľmi citeľný spoločenský podtón.

Píše sa rok 2154, Zem nie je ani zďaleka také miesto, ako ho poznáme teraz. Naša planéta je preľudnená, znečistená, chudoba je štandardom aj v tých najvyspelejších štátoch. Všade vládnu nepokoje a kriminalita v preplnených veľkomestách je každodennou záležitosťou. Pri súčasnom vývoji aj celkom pravdepodobná predstava, že? Niet divu, že vplyvní a bohatí ľudia už dávno Zem opustili, presťahovali sa na obriu orbitálnu základňu Elysium, kde si vytvorili ideálne miesto pre svoje snobské životy. Práve toto „zázračné“ miesto sa stane synonymom všetkých nesplnených snov obyčajných obyvateľov hľadiacich smerom na oblohu, na Elysium.

Jedným z obyčajných smrteľníkov je aj Max (), ktorý sa ako sirota pretĺkal životom, ako sa len dalo, pričom mal od detstva najväčší sen, a to dostať sa na ono úžasné miesto, kde neexistuje hlad a choroby, ľudia si žijú v mieri a luxuse. Osud ho však doviedol na kriminálne chodníčky a po prepustení z basy si na živobytie zarába v továrni na droidy. Náhodou sa mu podarí stretnúť aj svoju lásku z detstva Frey () a všetko nasvedčuje tomu, že Max začne žiť normálny, aj keď priemerný život. Všetko sa však v momente zmení, keď po nehode v práci dostane smrteľnú dávku radiácie a ostáva mu presne 5 dní života. Jedinou možnosťou je dostať sa na Elysium, kde je technológia, ktorá by ho dokázala vyliečiť.

Ako som naznačil na začiatku článku, Blomkamp sa cez fikciu vždy snaží metaforizovať našu spoločenskú realitu a aj v tomto prípade sa mu to podarilo veľmi dobre. Už teraz sa nožnice roztvárajú stále viac a viac, čo sa prejavuje vo výraznej polarizácii spoločnosti. V snímke je tento kontrast originálnym spôsobom pretavený do obrazu budúcnosti. Svet, ktorý na Zemi vytvoril, pôsobí až desivo uveriteľne, zatiaľ čo Elysium je pre 99 percent obyvateľov „scifi“ na ktoré nikdy nedosiahnu. Nepamätám si vyložene zlý film s Damonom a vyzerá to tak , že ani najnovšiemu Blomkampovmu filmu ani zďaleka neuškodil. Rozporuplná postava Maxa sa mu veľmi hodila. Bolo fajn vidieť, že nám nebol naservírovaný typický americký hrdina, ktorý bez váhania obetoval svoj život pre dobro iných. Naopak, veľakrát bolo z hlavnej postavy cítiť sebeckosť, normálny pocit človeka, ktorému ide o holý život. Vnútorný rozpor Maxa je druhým zaujímavým prvkom tohto filmu. V snímke sa slušným výkonom predstavila aj Jodie Foster, ktorá stvárnila nekompromisnú šéfku bezpečnosti Elysia. Čo sa týka vizuálnej stránky, tam nie je čo vytknúť. Náš svet budúcnosti vôbec nevyzeral ako lacná scifi utópia, množstvo detailov od zbraní cez dopravné prostriedky dotvárali atmosféru. Dejová línia je veľmi dynamická a príbeh napínavý, každý divák, ktorý sa rád občas odlepí od reality si príde na svoje.

Svet stále viac otvárajúcich sa nožníc v napínavom scifi

Hodnotenie:
★★★★★★★★☆☆

(9 hodnotení, priemer: 7.22 z 10)

Fotogaléria:

Minisérie s filmovou kvalitou

hbo-series-serialy-feelingmovies-game-of-thrones-pacific-spartakus-2013To že čisto predplatiteľský kanál HBO (Home Box Office) je už dlhoročne poskytovateľom a často aj producentom kvalitných programov, filmov a televíznych show, je už všeobecne známy fakt. Tento prémiový kanál sa vyznačuje odlišnou štruktúrou svojich príjmov. Rozsiahle zdroje zo širokej bázy predplatiteľov (iba v USA má HBO jedna tretina domácností) umožňuje tejto veľkej mediálnej spoločnosti preinvestovať milióny dolárov do nákladovo náročných projektov porovnateľných s celovečernými filmami. Práve tento špeciál Vám predstaví 3 minisérie z dielne HBO, ktoré rezonujú medzi divákmi posledné tri roky a zároveň zaujali Feelingmovies.

the-pacific-feeling-movies-seriál-novinkyPacific ( 2010 )
Veľký komerčný úspech (podporený cenou Emmy) známej minisérie Bratstvo neohrozených (Band of Brothers) z roku 2001 približuje osudy členov slávnej 101 výsadkovej divízie počas druhej svetovej vojny. Príbeh motivoval tvorcov Stevena Spielberga a Toma Hanksa k tvorbe obdobnej série, tentokrát o ťažení Američanov v Tichom oceáne. Projekt Pacific vznikol podľa predlohy kníh vojnových veteránov Eugena Sledga a Roberta Leckieho , ktorí patria medzi hlavných hrdinov tejto vojnovej ságy. Príbeh je zároveň kombinovaný dokumentaristickými rozhovormi s ďalšími veteránmi, čo priblížilo a hlavne zreálnilo zobrazované udalosti. Pacific je tvorený podľa osvedčeného modelu klasickej HBO tvorby, 10 zhruba jednohodinových častí spojených do jednej nadväzujúcej série. Skúsenosti z kultového Saving Private Ryan a spomínanej Band of Brothers sa pretavili do napínavej drámy o odvahe a utrpení obyčajných vojakov vo vojne proti Japoncom v Pacifiku. Tvorcovia nás prevedú cez všetky najznámejšie bojiská, počínajúc krvavou bitkou o ostrov Guadalcanal, vylodením na ostrove Peleliu, vražedným údolím ostrova Iwo Jima a končiac záverečnými bojmi o Okinavu. V rámci série sa paralelne odvíja niekoľko dejových línií, ktoré sa často zaujímavým spôsobom pretnú. Pre každého milovníka vojnových a historických filmov je Pacific lahôdkou , pretože okrem zaujímavého scenára o hrdinstve a priateľstve je každá časť na kvalitatívnej úrovni porovnateľná s celovečernými blockbustermi. Výpravné bojové scény, strhujúce efekty, množstvo komparzistov a použitej dobovej techniky tvoria z Pacificu dielo , ktoré nenechajú chladnými len fanúšikov daného žánru . Pôvodný rozpočet stanovený na 100 miliónov dolárov sa v závere vyšplhal až na 200 miliónov, čo urobilo z minisérie najdrahší seriál vytvorený televíznou spoločnosťou v histórii.

Spartacus-feeling-movies-seriál-novinkySpartacus ( Blood and Sand, Vengeance, War of the Damned )
V roku 2010 z dielne HBO nevyšiel len Pacific ale aj ďalší miniseriál, ktorý značne rozvíril hladinu a postavil zo stoličiek všetkých moralistov. Produkcia vedená režisérskym tímom zloženým z Ricka Jacobsona, Jesseho Warna a Michaela Hursta na čele predstavila legendárneho tráckeho gladiátora Spartaka, ako je to teraz veľmi v móde, tak trochu inak. Spoločnosť HBO týmto titulom opäť posunula hranice a priniesla príbeh tejto legendy v plnej brutalite. V dvanástich častiach prvej série (Blood and Sand) sa v arénach rímskeho mesta Capua prelejú hektolitre krvi a doláme množstvo kostí. Frekvencia obnažených tiel a erotických scén je vysoko nad rámec priemeru, tvorcovia sa okrem toho nebáli na svetlo vyniesť aj kontroverznejšie témy ako homosexualita. Vôbec sa nedivím, že sa ozývalo množstvo hlasov za jeho rozsiahlu cenzúru. Dalo by sa povedať, že revolučný film 300 z roku 2006 otvoril dvere ďalším titulom natočeným z väčšej časti pomocou modrého plátna za účelom dosiahnutia “komiksového efektu”. Práve najnovší Spartacus je jasným nasledovníkom tohto štýlu, najmä v počiatočných dieloch cítiť aj menšie vybrakovanie niektorých zaujímavých scén z filmu 300 z dielne Zacka Snydera . Čo sa stručne deja týka, začiatok trilógie sa zaoberá uväznením Spartaca (Andy Whitfield) a začiatkami jeho gladiátorkej kariéry. Tvorcovia približujú každodenný život otrokov v gladiátorskej škole (tzv. Ludus) Rímana Batiata (John Hannah) a jeho ženy Lucretie (Lucy Lawless, možno poznáte zo seriálu Xena). Spartacus súťaží o prvenstvo so šampiónom Crixom () avšak časom si všetci uvedomia, že skutočnými nepriateľmi sú len ich väznitelia a vznikne zárodok veľkého protirímskeho povstania. Po konci druhej série fanúšikov aj jeho kolegov z produkčného tímu zasiahne tvrdá rana, hlavný predstaviteľ Andy Whitfield ochorie na rakovinu a umiera. V druhej sérii vynikajúceho Andyho nahradí v hlavnej úlohe Liam McIntyre a po úteku z Capui boj za slobodu pokračuje v okolí sopky Vezuv. Premiéra tretej séria sa uskutočnila koncom januára a prvá časť predznamenáva, že krvavých gejzírov a vycerených zubov zúrivých vzbúrencov bude iba viac, pochopiteľne nemôžu chýbať ani nahotinky v každej druhej scéne.

Game-of-Thrones-feeling-movies-seriál-novinkyGame of Thrones ( I,II, máj 2013 III séria )
V preklade Hra o tróny mi príde zo všetkých súčasných seriálov najrevolučnejší, či už ide o príbeh, spracovanie alebo použitú technológiu. Táto miniséria taktiež z produkcie HBO dosiahla už po prvých častiach obrovský záujem a bolo jasné, že ani druhá séria neostane len na papieri. Od počiatočných záberov nastavil seriál latku kvality po grafickej a vizuálnej stránke mimoriadne vysoko, o čo sa postarala malá triková spoločnosť BlueBolt, ktorá pracovala s VFX technológiou. Tvorcovia museli natočiť množstvo lokácií či už v Škótsku, Islande, Malte alebo Grécku a následne digitálnymi technikami upravovať, aby vytvorili svoj rôznorodý fantasy svet v ktorom sa GoT odohráva. Na rozdiel od iných fantasy príbehov ako Lord of The Rings mal produkčný tím GoT výrazne menší rozpočet , preto tvorba masívnych a veľkolepých scén nebolo možná. Dej rozpráva iba z pohľadu hlavných postáv, avšak vďaka prepracovanej koncepcii atmosféra seriálu týmto vôbec nestráca na uveriteľnosti a realite. Ako už napovedá názov, hlavnou témou príbehu podľa knižnej predlohy G. R. R. Martinad sú mocenské boje o tróny vo vymyslenom svete, ktorý pripomína náš stredovek. V tomto fantasy prostredí, v ktorom plodné letné obdobie strieda drsné zimné v niekoľkoročných intervaloch, existuje niekoľko kráľovstiev, každé ovládané svojimi vládcami. Studený Sever patrí Starkovcom, slnečný a bohatý Juh je ovládaný intrigánskym rodom Lannisterovcov, v ďalekých východných púštnych krajinách sa znova obnovuje stratená moc zvrhnutého rodu Targaryanov. To že nejde o len nejakú fantasy rozprávku vidíme od prvých momentov. Ani v tomto prípade o násilné scény, vulgarizmy a erotiku nie je vôbec núdza. Na scénu prichádzajú skôr neokukané tváre, zo známejších sa predstaví v úlohe Eddarda Starka Sean Bean, ktorého si pamätáme ako Boromira z Lord of the Rings. Vzhľadom na nízky rozpočet sa produkčnému teamu podarilo vytvoriť úžasné dielo, ktoré si po celom svete našlo milióny fanúšikov tešiacich sa na každú novú časť. Niet divu, natoľko pútavý, výpravný, napínavý a vizuálne prepracovaný seriál sme tu ešte nemali.

Recenzia: Kontraband

Svet pašerákov

Contraband_posterTo ako má vyzerať pravá dráma nám predviedol jeden z najlepších európskych režisérov súčasnosti Islanďan Baltasar Kormakúr. Tridsaťmiliónový rozpočet a vynikajúce obsadenie pretavil do thrilleru , ktorý sa bude konkurenčným snímkam len veľmi ťažko prekonávať. Kormakúr nám servíruje obrovskú dávku napätia skoncentrovanú do 110 minút.

Kontraband približuje život pašerákov drog a iných chuťoviek z Južnej Ameriky. Chris Farraday (), na prvý pohľad obyčajný chlapík, patril svojho času k najlepším pašerákom „tovaru“. Momentálne vedie usporiadaný život, založil malú firmu, vychováva dve malé deti a stará sa o svoju manželku (). Na kriminálnu minulosť sa pochopiteľne snaží zabudnúť. Všetko sa skomplikuje, keď sa jeho mladý švagor rozhodne ísť v jeho šľapajách. Nanešťastie precení svoje schopnosti a päť kíl kokaínu končí v mori. Miestna drogová mafia vedená neľútostným Briggsom () mu to neodpustí a pod hrozbou smrti celej rodiny žiada náhradu za stratený tovar. Chris nemá inú možnosť ako pripraviť ďalší záťah, ktorým by si zarobil peniaze na vyrovnanie dlhu. Začína sa takmer nesplniteľná misia, pri ktorej sa s menším tímom ďalších pašerákov nalodí na nebezpečnú plavbu do južných oblastí. Chris bude musieť čeliť nielen gangstrom, rafinovanému kapitánovi či pobrežnej stráži ale aj nechutnej zrade. V tvrdom biznise sa evidentne nedá veriť ani najbližším priateľom…

Je potešujúce , že napriek veľkému prebytku filmov prichádzajúcich na trh sa vždy nájdu v danom čase jeden alebo dva „odporúčaniahodné“ . Snímka Kontraband je jednoznačne týmto prípadom. Ako som už naznačil, divák sa nemá kedy nudiť. Dej je veľmi dynamický, jedna napínavá scéna strieda druhú. Drsné a nekompromisné prostredie pôsobí až príliš vierohodne, v tejto súvislosti treba vyzdvihnúť výkon Giovanniho Ribisiho. Večne sfetovaný a šialený gangster v jeho podaní naozaj naháňa strach. Pár absurdít, ktoré sa sa v priebehu jazdy vyskytli, kompenzuje sofistikovanosť celého príbehu a spôsobu, akým Wahlberg organizuje akciu. Treba však poznamenať, že nejde o nič nové. Príbehov, pri ktorých zhodou okolností zapadne do seba niekoľko desiatok premenných a naoko neuskutočniteľný plán sa podarí, sme tu už videli nemálo. Avšak silná dramatickosť, dynamika, výkony a atmosféra posúvajú túto snímku medzi top otváracie filmy roku 2012.

Napínavé ako sviňa!

Hodnotenie:
★★★★★★★★☆☆

(3 hodnotení, priemer: 8.33 z 10)

Fotogaléria:

Recenzia: Underworld 4 : Awakening

Boj troch rás

underworld4_4Zhruba pred tromi rokmi som mal možnosť poctiť svojím názorom prequel Underworld – Vzbura Lykanov. Tretiu časť historicky druhej najúspešnejšej upírskej ságy (prvou je Twilight:-)) som ocenil iba priemernou známkou dúfajúc, že príbeh sa ešte neuzavrie a v dohľadnej dobe sa dočkáme trochu lepšieho „comebacku“. Prvý teaser ma veľmi potešil, na scénu sa má vrátiť a príbeh mal pokračovať v čase, kde skončila druhá časť.

Vampírka Selene spolu s hybridom lykana a vampíra Michaela (Scott Speedman) zabíja „Starších“ a stáva sa štvanou zverou oboch znepriatelených klanov. Okrem toho sa existencia iných rás po stáročiach prevalí a všetkým zainteresovaným pribudne oveľa početnejší nepriateľ, ľudia. V priebehu krátkeho obdobia dôjde k vojne a vampíri a lykani sa ocitajú na pokraji vyhynutia. Selene a Michael chcú z rušnej oblasti utiecť, avšak plán je prezradený. O dvanásť rokov neskôr sa Selen prebudí z kryospánku po oslobodení istým subjektom 2. Svet už vyzerá úplne inak, po lykanoch už nie sú nikde ani stop, hŕstky upírov prežívajú v podzemí. Selene zisťuje , že bola roky väznená v budove spoločnosti zaoberajúcej sa vývojom protilátky na baktérie meniace ľudí na iné stvorenia. Situácia začína byť zvláštna, keď sa zo subjektu 2 namiesto Michaela vykľuje malé dievča, pričom s ňou má podobné telepatické puto. Bystrým mysliam dôjde, že to bude asi jej dcéra… O malú „hybridku“ ma zjavný záujem skupina okolo Doktora Lanea (Stephen Rea) zo spomínanej spoločnosti. Všetko nasvedčuje tomu, že nepôjde len o výskumné účely a o slovo sa opäť hlásia lykani.

Prvotnú eufória z príchodu novej časti obľúbenej akčnej fantasy však vystriedalo sklamanie hneď po dvadsiatich minútach. Napriek teatrálnemu úvodu a veľmi sľubnej pointe sa dej opäť ustálil v priemernej rovine. Scenárista Wiseman to už mal tentokrát trochu ťažšie, keďže v druhej časti Evolution (2006) nechal umrieť väčšinu hlavných postáv. Nahradili ich nové avšak menej zaujímavé. Tajomnosť, vznešenosť a pútavý aj keď vymyslený historický základ už v Awakening hľadať nemusíte. Zo ságy definitívne vyprcháva typická atmosféra, aj keď sa producenti zubami nechtami snažili o jej umelé udržanie hrou s farbami, upršaným prostredím a pózami hlavnej hrdinky. Originalitu strieda zjavná podobnosť so sériou Resident Evil a z epického akčného príbehu vzniká nie práve najefektnejšia krvavá „rezanica“. 3D formát tiež veľmi nepomohol a momentálne mám veľké pochybnosti o ďalšom pokračovaní.

Potešujúce, že príbeh stále žije a rozvíja sa, ale odklon od originality je neakceptovateľný

Hodnotenie:
★★★★★☆☆☆☆☆

(27 hodnotení, priemer: 8.30 z 10)

Fotogaléria:

Recenzia: Sherlock Holmes: Hra Tieňov

Na pokraji svetovej vojny

sherlock-holmes-a-game-of-shadows-sherlock-character-poster-01-550x813 (1)Musím sa priznať, že som sa veľmi tešil na ďalšie pokračovanie príbehu o najznámejšom literárnom detektívovi všetkých čias práve z dielne Guya Ritchieho. Excentrický a pološialený Holmes v podaní Roberta Downey Jr. môže milovníkov klasiky odradiť, avšak zjavný záujem o Hru Tieňov prezrádza, že komerčnejšie poňatie Sherlocka sa ujalo.

Sherlock a jeho kolega Watson () tentokrát čelia sprisahaniu mimoriadne inteligentného zločinca. Európa sa na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia ocitá v kríze. Medzi Nemeckom a Francúzskom rastie napätie a teroristické útoky privádzajú svet ešte bližšie k veľkému konfliktu. Brilantný Holmes si pospája súvislosti, všetky nitky vedú k jednému mužovi. Je ním profesor James Moriarty, oficiálne matematik a vedec, neoficiálne niečo ako Bin Ladin súčasnosti. Sherlock a Watson postupne prichádzajú na napojenie istej teroristickej skupiny práve na Moriartyho. Spojivkom je veštica Simza Heron (). Náznaky vedú dvojicu samozvaných detektívov k veľkému komplotu, ktorého vyvrcholením sa má stať atentát vykonaný práve Simziným bratom. Otázkou je, kto by mohol profitovať z následnej svetovej vojny? Holmes rozohrá s Moriartym šachovú partiu a začína sa dlhá napínavá cesta z Londýna cez Paríž až do Švajčiarska.

Tandem egocentrického Roberta Downeyho a anglického gentlemana Juda Lawa funguje vynikajúco a som si istý, že na nejaký ten diel s týmto neštandardne akčným prevedením dua Holmes & Watson sa do dvoch rokov ukáže znova. Jedna z najväčších devíz prvého filmu, detailné dobové vyobrazenie, bolo v Hre Tieňov ešte multiplikované, a tak sa môžeme tešiť na nádherné scenérie industrializovaného Londýna, kultúrou prekypujúceho Paríža z konca 19. storočia ako aj množstvo ďalších historických chuťoviek. Práve nenápadné maličkosti (ako príklad uvádzam jeden z prvých automobilov) atmosféru filmu vyšperkujú do úplnej dokonalosti. Ďalším podstatným prvkom pre prepracovaný scenár. Divák sa musí permanentne sústrediť, aby sa nestratil vo veľkom množstve súvislostí tvoriacich zložitú skladačku. Množstvo rýchlych dialógov a zvratov môže v príbehu dezorientovať, ale to vôbec nevadí. Divák sa môže tešiť na kvantum dobre smerovaných vtipov, jedna výpravná a napínavá scéna strieda druhú. Do pozornosti dávam predovšetkým zaujímavú hru spomalených záberov v lese pri úteku z vojenskej továrne. Ak by sme to chceli zosumarizovať , sofistikovaná zápletka, dych vyrážajúce detaily, vynikajúce výkony, dokonalá výprava a kamera a svojský humor posúva Hru Tieňov medzi top filmy roku 2011.

Zhrnuté v poslednej vete, top film roku 2011

Hodnotenie:
★★★★★★★★★★

(128 hodnotení, priemer: 8.98 z 10)

Fotogaléria:

Recenzia: Elitní zabijaci

Iná doba, stará póza

elitni-zabijaci-film-recenziaV poslednej „stathamovke“ sa vraciame na začiatok osemdesiatych rokov, zlatých čias tajných služieb a politických intríg. Danny () a jeho verný priateľ Hunter () majú dosť netradičné povolanie, za peniaze zabijú kohokoľvek a kdekoľvek. Posledný job v Mexiku však nevyjde podľa predstáv a Danny sa znechutený svojou profesiou sťahuje do úzadia. Hunter má svoj chlebíček stále rád a pri pokuse o ustúpenie z jednej veľkej objednávky sa dostáva do zajatia veľmi bohatého arabského šejka. Jediným spôsobom ako môže Danny svojho priateľa dostať z problému, je túto prácu dokončiť za neho. Úloha je to však mimoriadne ťažká, keďže cieľom su bývalí členovia britskej špeciálnej jednotky SAS, ktorí pred rokmi zabili v jednej z lokálnych ropných vojen práve šejkových troch synov.
Statham sa ako obvykle ocitá vo svojej tradičnej, miestami už ošúchanej úlohe akčného hrdinu. V tomto prípade však badať odklon, už nepôsobí neporaziteľne a dostáva priestor aj pre klasické herecké umenie. Jeho postava má v tomto prípade hlbší emocionálnejší rozmer a aj napriek občasným zakolísaniam bol relatívne uveriteľný. Ostatná herecká zostava, či už ide o De Nira, prípadne Clivea Owena, je veľkým plusom a vytvára silný potenciál pre kvalitnú akčnú drámu. Pozitívne hodnotíme aj dôveryhodné vyobrazenie dobových detailov. Nanešťastie nie práve najlepšie nastavený scenár potenciál príbehu značne osekáva a výsledkom je pomerne rozťahaný a miestami veľmi nudný film. Pokus o prepracovanú špinavou politikou podfarbenú drámu stroskotal na nelogickej kombinácii rôznych súvislostí a osudov postáv. V tomto chaose sa divák rýchlo stratí a prestáva vnímať základnú pointu. Niekoľko zaujímavých akčných scén a už spomínané herecké obsadenie film zachraňujú a posúvajú ho do „znesiteľnej“ úrovne. Statham by pre zmenu mohol vyskúšať iný žáner, zašlé časy Kuriéra sú už totiž preč a hrozí tu úpadok do béčkovej hladiny.

Priemerné, ale neublížite si pri tom…

Hodnotenie:
★★★★★★☆☆☆☆